Indicatie (hoofd)

Aangezichtspijn

Pijn aan het gezicht, de oren of kaken kan veroorzaakt worden door een verminderde beweeglijkheid van de botten die het aangezicht en de schedel vormen. Maar ook een blokkade van de bovenste halswervels kan aangezichtspijn veroorzaken. Een recent of in het verleden opgelopen trauma, zoals een klap op het hoofd of een val, kunnen hieraan ten grondslag liggen. Dergelijke blokkades verminderen de doorbloeding en geven spanning ter hoogte van de zenuwen die naar het gezicht lopen. Als osteopaat behandelen wij deze bewegingsverliezen aan de hand van zachte handgrepen en stimuleren wij de doorbloeding, evenals de bezenuwing van de klachtenregio.

Bij- en voorhoofdholte ontstekingen

Het lichaam kent primaire en secundaire uitscheidingsorganen. De primaire uitscheidingsorganen zijn: lever, darmen en nieren. De secundaire uitscheidingsorganen zijn: longen, huid, neus- en bijholten.

Wanneer de primaire uitscheidingsorganen worden overbelast of gefixeerd raken (bijvoorbeeld als gevolg van verkeerde voeding, medicatie, littekenweefsel na operatie, etc.), dan kunnen zij hun afvalstoffen minder goed kwijt. Het gevolg hiervan is dat de primaire uitscheidingsorganen de secundaire om hulp gaan vragen om toch de afvalstoffen uit het lichaam te kunnen verwijderen. De secundaire uitscheidingsorganen zullen een tandje moeten bijzetten en gaan zichzelf overbelasten. Dit veroorzaakt problemen met de huid (uitslag/acne/eczeem), long- of luchtwegklachten en/of bij- en voorhoofdsholteontstekingen.

De osteopaat zal middels manuele technieken de primaire uitscheidingsorganen hun beweeglijkheid teruggeven en de doorbloeding stimuleren. Zo kunnen zij hun functie weer goed uitoefenen en zullen ook de secundaire uitscheidingsorganen, zoals de slijmvliezen in de holtes weer tot rust komen. Daarmee zullen bij- en voorhoofdsholteontstekingen verdwijnen.

Ook is het mogelijk dat chronische bij- en voorhoofdholte ontstekingen en verkoudheid wordt veroorzaakt door maagzuur. Wanneer het klepje van de maag niet geheel sluit, zullen er maagzuur, of maaggassen omhoog dringen richting de slokdarm, de keelholte en de neusholte. Dit irriteert de slijmvliezen aldaar en kan op deze wijze voor ontstekingen en symptomen zorgen die lijken op langdurige verkoudheid.

Kaakklachten

In de osteopathie zien wij verschillende soorten kaakklachten of functiestoornissen van het kaakgewricht: het niet goed kunnen openen of sluiten van de mond, pijn in het kaakgewricht of de er omheen gelegen spieren, vermoeidheid van de kauwspieren, tandenknarsen, kauw– of eetproblemen, kaakklachten na een val of stoot, het regelmatig dislokeren van het kaakgewricht en het horen ‘klikken’ of ‘kraken’ van het kaakgewricht tijdens het eten of spreken. Verder zien wij vaak kaakklachten opspelen samen met hoofdpijn en tand- of kiespijn.

Een mogelijke oorzaak van deze klachten is een blokkade van één van de halswervels of een bewegingsverlies ter hoogte van één van de schedelbotten. Een recent of in het verleden opgelopen trauma, zoals een klap op het hoofd of een val, kunnen hieraan ten grondslag liggen. Als gevolg van deze blokkade spannen de kaakspieren op en ontstaan er functiestoornissen en dus bewegingsverliezen van het kaakgewricht. Het symptoom pijn komt hierbij vaak voor, maar hoeft niet altijd aanwezig te zijn. De osteopaat zal de blokkade vrij maken, de spieren ontspannen en de beweeglijkheid van de kaak verbeteren.

Slikklachten

De spieren die worden gebruikt voor het slikken worden aangestuurd vanuit een zenuw die vanuit de nek en via de hals verloopt. Een wervelblokkade kan de functie van deze zenuwen verminderen en daarmee het slikken bemoeilijken.

Ook andere oorzaken die invloed hebben op het bindweefsel rond de hals moeten goed nagekeken worden. Een breuk van het sleutelbeen kan de spanning in de spieren van de hals bijvoorbeeld zó veranderen dat het slikklachten gaat geven.

Maar ook een in het verleden doorgemaakte operatie in het keel- en hals gebied (zoals verwijderen van de keelamandelen) kan spanning veroorzaken in het keelgebied en zo voor slikklachten zorgen.

De osteopaat kan dergelijke blokkades en daarmee de slikklachten verhelpen.