Indicatie (buik)

Algemene buikklachten

Er zijn helaas veel voorbeelden van klachten aan de buikorganen op te noemen. Deze klachten ontstaan doordat de organen afhankelijk zijn van een goede doorbloeding, mobiliteit en bezenuwing. Net zoals een gespannen nek voor hoofdpijn kan zorgen is een gespannen buik(vlies) de oorzaak van veel buikproblemen. Door het buikvlies lopen namelijk de zenuwen, bloed- en lymfevaten. Het deel van het buikvlies dat door een litteken, ontsteking, trauma, slechte eetgewoontes minder soepel is, zal een negatieve invloed hebben op het deel van de darm of orgaan wat daar mee samen hangt. Als zich in een van deze drie aspecten een storing bevindt, kunnen er klachten ontstaan. De osteopaat kan deze storingen opsporen en verhelpen.

Buik

Spastische darm of prikkelbare darm (PDS)

Een op de vijf Nederlanders lijdt aan PDS (prikkelbare darmsyndroom), ook wel spastisch colon genoemd. De hoofdklacht is buikpijn, opgeblazen gevoel, een veranderde ontlasting (brijig, dun of hard) en problemen met de frequentie hiervan. De ontlasting komt veel vaker of juist minder vaak dan normaal. Daarnaast zijn er vaak klachten als misselijkheid, een vol gevoel, hoofdpijn en vermoeidheid. Aan darmklachten liggen vaak fixaties van ophangstructuren van organen of een verminderde aansturing van de darmen door zenuwen vanuit de nek of stuit ten grondslag.

De osteopaat traceert in een vraaggesprek en lichamelijk onderzoek wat de relatie is van de werking van uw darmen met het functioneren van andere organen en lichaamsdelen. Door het losmaken van fixaties van ophangstructuren van organen of de gewrichten die verantwoordelijk zijn voor een verminderde aansturing van de darmen, kunnen de darmen weer vrij bewegen en hierdoor verdwijnen uw darmklachten. Veel voedingsmiddelen zijn ook verantwoordelijk voor het ontstaan van deze fixaties en daar zal ook aandacht aan worden besteed.

Buik

Spastische darm of prikkelbare darm (PDS)

Darmklachten

Er bestaan zeer veel oorzaken voor darmklachten, zoals bijvoorbeeld obstipatie en diarree. Een veelvuldig gebruik of een periode van veel gebruik van antibiotica, ontstekingsremmers, ijzertabletten of andere medicatie kan een oorzaak zijn van darmklachten. Ook een ongezond voedingspatroon of veelvuldig gebruik van bepaalde producten kunnen problemen aan de darmen veroorzaken en vervolgens obstipatie of diarree veroorzaken. Verder kan een voedings-intolerantie of allergie ten grondslag liggen aan deze darmklachten.

Te weinig nachtrust, te veel stress, te weinig bewegen kunnen ook het probleem veroorzaken of in stand houden. Voor een goede darmwerking is, net zoals voor ieder weefsel in het lichaam, een goede doorbloeding en lymfestroming en aansturing vanuit het zenuwstelsel van belang. Dit kan echter alleen plaatsvinden indien alle weefsels soepel zijn.

Veel darmklachten kunnen ook vele jaren na een buikoperatie zoals na een blinde darm ontsteking ontstaan. Het gebied dat door het litteken beperkt raakt kan er namelijk jaren over doen voordat het ook daadwerkelijk klachten gaat geven.

De osteopaat zal op zoek gaan naar de oorzaak van deze darmklachten, maar zal ook de gevolgen hiervan behandelen. Bewegingsverliezen aan de schedel, nek, rug en bekken zullen worden behandeld. Fixaties van de darmen en omliggende organen (bijv. na een buikoperatie, medicijngebruik, voeding of ontstekingen, enz.) zullen worden opgespoord en vervolgens worden behandeld.

Maagklachten

Een van de meest voorkomende maagklachten is gastro-oesofagale reflux ziekte (GORZ), kortom: maagzuur. Oprispingen zijn zure vloeistoffen of dampen uit de maag die de slokdarm irriteren met vaak een brandend gevoel als gevolg. Dit kan ontstaan na de maaltijd, maar kan ook uitgelokt worden door het nuttigen van voedingsmiddelen zoals koffie, jus d’orange, komkommer of vet eten.

Maagzuur kent vele symptomen zoals: opgeblazen bovenbuik, geborrel in de buik, pijn onder het borstbeen, pijn tussen de schouderbladen, een gevoel van spanning in hals of nek, kriebelhoest, slijmvorming in keel- en neusholte, slechte adem of een slecht gebit.

In een gezonde situatie behoort de overgang tussen slokdarm en maag, welke zich ter hoogte van het middenrif bevindt, goed afgesloten te worden door een sfincter (maagklepje). Vele blokkades ter hoogte van borst- en buikholte kunnen de oorzaak zijn van het niet goed sluiten van deze sfincter.

Door middel van maagzuur remmende medicatie zal het klepje niet beter gaan sluiten. De maag zal geremd worden in zijn zuurproductie of het maagzuur wordt geneutraliseerd, waardoor we bovenstaande symptomen minder voelen.

Maagklachten