Indicatie (ledematen)

Uitstraling in ledematen

Bij uitstraling is er in de meeste gevallen sprake van een verdrukking van zenuwweefsel, hetgeen leidt tot een tintelende sensatie of verkrampt gevoel. Wanneer de zenuw langdurig of ernstig bekneld is, is gevoelsverlies van de huid en krachtverlies in de spieren het gevolg. Deze verdrukking kan ter hoogte van de wervelkolom ontstaan, door bijvoorbeeld een uitstulping van een tussenwervelschijf. Ook in het verloop van de zenuw kunnen problemen ontstaan, waardoor dergelijke verschijnselen optreden. De osteopaat tracht de locatie te vinden waar de verdrukking plaatsvindt, maar onderzoekt ook altijd waarom die verdrukking daar plaatsvindt.

Een osteopaat zal de bewegingsverliezen herstellen die ten grondslag liggen aan de beknelling. Zo zal de doorbloeding en de bezenuwing van de regio optimaliseren en zullen de klachten afnemen en uiteindelijk vaak geheel verdwijnen.

Rusteloze of zware benen

Het rusteloze benen syndroom (RBS), dat meestal onder zijn Engelse benaming Restless Legs syndroom (RLS) wordt aangeduid, is een neurologische/vasculaire aandoening die zich kenmerkt door een irriterend, branderig gevoel – alsof er insecten rondkruipen – diep in de kuiten. De aandoening kan zich ook voordoen in de bovenbenen, voeten, romp en armen. Dit vervelende maar meestal niet pijnlijke gevoel in de benen, zorgt voor een onweerstaanbare drang tot bewegen. De symptomen komen alleen voor of zijn erger in rust en de klachten nemen af als met de arm of het been waarin het gevoel wordt waargenomen wordt bewogen.

Veelal zijn fixaties en spanning ter hoogte van de buikorganen en vooral het middenrif (bijvoorbeeld als gevolg van operaties, medicatie, ontstekingen en een verkeerd eetpatroon) verantwoordelijk voor een verminderde doorbloeding van de benen. De osteopaat zal deze blokkades behandelen en vaak is dan een volledig herstel mogelijk.

Slapende handen of armen

Slapende handen/armen komen vaak voor. Het is een tintelend gevoel die door vele oorzaken kunnen ontstaan. Vaak is de doorbloeding en/of een zenuw bekneld. De osteopaat zal op zoek gaan naar de oorzaak en deze trachten weg te nemen zodat de klachten vanzelf zullen verdwijnen. De osteopaat zal ook hier verder kijken dan de arm en de hand, en het gehele lichaam betrekken in het onderzoek en de behandeling.

In onze praktijk zien we geregeld patiënten die deze klachten voornamelijk ervaren tijdens het fietsen. Dit is vaak het gevolg van een scheefstand van de stuit. De stuit vangt, op het kleine zadel, de druk van het gehele lichaam op en zal daardoor nog verder uit balans raken en een verstoring geven in nek en schouders.